Gamification

In het onderwijs maken veel leerkrachten gebruik van een vorm van gamification. Je kunt bijvoorbeeld "Classdojo" inzetten. Op het digibord heb je een groot dashboard met allerlei verschillende monstertjes. Ieder monstertje staat voor een bepaald kind. En de kinderen kunnen de hele dag punten verdienen. Voor het snel klaar zitten tijdens een leswissel, voor het inleveren van huiswerk, voor het rustig lopen door de gang. Je kan het zo gek niet bedenken of je kan er punten voor geven. Vervolgens kunnen ze met die punten beloningen kopen. Met de klas bespreek je die beloningen. Wat willen ze? Er zijn groepsbeloningen en individuele beloningen. Met z'n allen een kwartiertje langer buitenspelen? In je eentje 10 minuten een spelletje doen op een chromebook. Het kost even tijd in het begin van het schooljaar om samen de regels te bepalen en te implementeren, maar dan heb je ook wat!

Ook in het bedrijfsleven begint deze werkvorm steeds meer voor te komen. Bedrijven die een soort spelletjeslaag over de werkzaamheden gieten, waardoor men meer gedreven naar hetzelfde doel toe werkt. Het klinkt misschien vreemd, maar in heel veel gevallen levert het echt goede resultaten op. Wij mensen zijn gewoon gevoelig voor beloningen. Gamification wordt dus vooral gebruikt om een proces of activiteit te verbeteren.

In Stockholm was er een experiment waarbij ze de traptreden in een station bekleedde met pianotoetsen die bij het betreden een bepaalde klank produceerden. Op deze manier stimuleerde het de mensen om in plaats van de roltrap de trappen te gebruiken om hun lichaamsbeweging te verhogen.

Ik betrap mezelf erop, dat als er een snelheidsmeter staat met zo’n smiley (of een heel verdrietige als je te hard rijdt) dat ik dan toch zo’n vrolijk gezichtje wil zien. Ook dat is een vorm van gamification.

Het is een fantastisch hulpmiddel om activiteiten, processen of educatie te verrijken. Als er goed gekeken wordt door de ontwikkelaars en de betrokken partijen kan het een geweldig middel zijn om de motivatie en de betrokkenheid te verbeteren.