Mijn hoofd als profielfoto?! Dat durf ik echt niet!

Dit hoor je ondernemers zeggen. Zichtbaarheid is niet alleen een technisch ding. Het is zeker ook een psychisch dingetje voor sommigen.
Zelfstandigen verschuilen zich achter prachtige logo’s en foto’s van hun bedrijf.

Afgelopen jaar, tijdens de opleiding, kwam dit ook ter sprake. De eerste opdracht die we kregen was: “Maak een voorstelfilmpje van jezelf en zet die in de besloten facebookgroep van de academy.” Later bleek dat bijna iedereen hier moeite mee gehad had. De één vond het stom, de ander vond het eng en maar een enkeling vond het fantastisch.

Wat is dat toch? Waarom maken wij mensen ons daar zo druk om? Durven we onszelf niet te laten zien? Angst voor kritiek? Dat we niet mooi, leuk of goed genoeg zijn?

Afgelopen week kwam er ’s avonds een oproep voor een samenwerking voorbij via Facebook. De opdracht viel helemaal in mijn straatje. Precies wat ik leuk vind om te doen en er zou een langdurige samenwerking uit voort kunnen vloeien. Als je geïnteresseerd was, dan moest je een video insturen.

Toen kwam de “Truus” in mij boven. (Dat is zo’n naar stemmetje in je hoofd die heel goed kan benadrukken waar je niet goed in bent en wat je niet durft.)  

Truus zei: “Nou, dat ga ik niet doen hoor. Ik ben al in pyjama, mijn make-up hangt al op mijn bovenbenen. Misschien doe ik het morgen wel.”
Waarop mijn man, heel subtiel en zonder oordeel zei: “Tja, dat is wel zonde, loop je misschien wel een hele leuke opdracht mis.” Vervolgens nam hij een slok koffie en zei hij niks meer.

Na een half uur wikken en wegen ben ik opgestaan, heb me weer aangekleed, een subtiel laagje make-up aangebracht, mijn haar gefatsoeneerd en heb ik mijn man gevraagd te filmen.
Binnen anderhalve minuut stond het erop en kon ik weer lekker in mijn onesie op de bank, maar nu met een voldaan gevoel, omdat ik toch maar even gedaan had. (Na een kleine, zeer subtiele aansporing van manlief.)

Als je iets doet wat je spannend vindt, wat buiten je comfortzone is, dan ben je aan het groeien. Als VA is het mijn doel om ondernemers te helpen groeien. Dat begint bij mezelf. Als ik het al niet durf, hoe zou ik een ondernemer daar dan mee moeten helpen?

Dus af en toe zal ik een liefdevolle schop onder mijn derriere nodig hebben, maar gelukkig heb ik mensen om mij heen die dat ook kunnen en doen.

Mensen kopen van mensen. Niet van logo’s. Men wil weten wie de persoon is achter een logo. Waar staat hij/ zij voor? En nee, het gaat er niet om dat je “knap” bent. (Wat is dat eigenlijk? Dat is voor iedereen anders.) Maar een hoofd geeft vaak meer vertrouwen dan een abstract object.

Tegenwoordig zijn er zelfs fotografen die zich richten op zakelijke fotografie, om ondernemers te helpen uit hun schulp te komen. Zodat ze mooie, luchtige en casual foto’s hebben om te delen via hun website en social media. Zo’n fotograaf kletst zo iemand door de shoot heen. Dat geeft prachtige plaatjes.

Dus heb jij nog steeds een logo als profielfoto op je social media en heb je ergens op de laatste pagina onderin op je website een klein fotootje van jezelf? Hop tjop, hier de liefdevolle schop onder jouw derriere!

Heb je echt geen goede foto’s? Ik weet een hele goede fotografe die dat zeker kan!
Neem gerust contact met me op als ik je verder kan helpen.