Onderwijs en marketing op 1 kussen?

Velen vinden het nog eng. Social media inzetten in het onderwijs.
Als zelfstandig ondernemer hoor je van iedere businessgoeroe dat je vooral naar buiten moet treden als bedrijf. Directeuren van scholen zie je dit niet lang niet altijd doen. Die durven zichzelf absoluut niet op de borst te kloppen dat zij de beste school in de wijk hebben.

Hoe komt dat toch?
De concurrentie in onderwijsland is groot. Met alle brede scholen, die als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten afgelopen jaren, is het niet makkelijker geworden.
Ouders hebben de mogelijkheid om te shoppen, maar vaak vertonen ze kuddegedrag. Als de buren een bepaalde school verkiezen boven de andere, dan zal dat wel de beste zijn. Ze gaan niet eens meer kijken op de school die in hetzelfde gebouw zit.

Joehoe, wij zijn geweldig!

Zoals gezegd, dat roept een directeur niet over zijn of haar school, maar toch moet je ergens wat doen om nieuwe ouders te krijgen.
En die mensen moeten binnen komen voor een rondleiding en een gesprek. Hoe krijg je ze over die drempel en zorg je dat ze niet naar die buurschool lopen in hetzelfde gebouw?

Tja, dan kom je toch echt bij marketing uit. Een heel vies en lelijk woord in het onderwijs. Aan dat woord kleeft gewoon iets 'ondernemerigs'. Alsof je geld zou willen verdienen en een school is niet uit op winst, maar op het geven van goed en gedegen onderwijs.

Marketing met een onderwijssausje

Wil je als school gezien worden en die ouder met die peuter naar je school krijgen, dan moet je in actie komen.
Dit kan op allerlei manieren, maar je zult zichtbaar moeten zijn.
Sommigen zoeken samenwerkingen op met het plaatselijke bejaardentehuis of gaan de wijk in op Landelijke Opschoondagen.
Anderen gaan flyeren of organiseren een open dag om mensen kennis te laten maken met hun school.

Je kunt ook de hoek van social media opzoeken. Online zichtbaarheid kan zeker helpen om nieuwe ouders te bereiken.
In totaal zijn op dit moment 13,7 miljoen Nederlanders actief op één of meerdere sociale media kanalen.
Daar zit dus een deel van de doelgroep.

Dan komen we bij het gedeelte waar ondernemers ook mee worstelen:
- Wat ga ik dan plaatsen?
- Welk social media kanaal moet ik hebben?
- Moet mijn hoofd er dan ook bij? Of die van collega's en kinderen?

Niks moet, alles mag

Nou ja, dat is niet helemaal waar, want je hebt te maken met privacy van leerlingen, ouders en collega's.
Het is goed om hier duidelijke afspraken over te maken. Als een ouder heeft aangegeven dat zijn of haar kind niet met een foto op de website en/of social media mag, dan doe je dat natuurlijk niet. Dat is volkomen helder.

Maar als het gaat over de inhoud, dan zijn er veel mogelijkheden. Ook rondom het plaatsen van foto's en visuals kun je nog heel veel kanten uit, ook al heb je beperkingen vanuit ouders.
Daarnaast zijn er ook heel veel manieren om ervoor te zorgen dat jouw bericht door meer mensen gezien wordt op de socials.

Om leerkrachten en directeuren te helpen met de vraag 'Wat moet ik dan plaatsen' heb ik een speciale Social media kalender voor het basisonderwijs gemaakt.
Hierin staan tips en tricks hoe jij een heel jaar verzekerd bent van social media ideeën rondom jouw school.

Wil je meer weten of tips die toegespitst zijn op jouw school? Neem dan gerust contact op via het contactformulier!