Wat is Storytelling en wat kun je ermee?

Binnen social media wordt dit steeds belangrijker. Waar op Facebook vroeger vooral gezellige kiekjes te vinden waren, je op Instagram terechtkon voor foto’s waarbij de één nog perfecter was dan de ander en je op LinkedIn vooral hele zakelijke posts voorbij zag komen, is dat nu aan het veranderen.

Op al deze kanalen komen er steeds meer verhalen voorbij. Verhalen die zeker een link hebben met een bedrijf of een ondernemer zelf, maar die vaak ook persoonlijk van aard zijn.

Het is belangrijk dat je bij storytelling vooral je klant voor ogen houdt.
Een schrijver schrijft een boek voor de lezers; dat doe je met storytelling ook. Je schrijft voor een ander. Wat is je doel? Wil je een leuk verhaal vertellen, heb je een boodschap of wil je iets verkopen? Iedere tekst heeft een ander doel en niks is fout, maar het is wel goed om hier van tevoren over na te denken.

Dit is ook een kwestie van uitproberen. Voor iedere ondernemer is zijn groep volgers of fans anders van aard. Wat voor de één wel werkt, hoeft voor een ander totaal niet lucratief zijn. Ook hierbij is het goed om je statistieken in de gaten te houden. Word er gereageerd op je bericht? Word het gedeeld en/ of opgeslagen?

Waarom is dit dan zo populair?
Verhalen zorgen voor empathie en in veel gevallen voor verbinding. Als jij een verhaal schrijft waar een ander zich (voor een deel) in herkent, dan wil iemand graag verder lezen. Vervolgens zijn ze benieuwd naar eerdere posts of naar de berichten die nog moeten komen. Ze gaan je volgen en dan is de eerste stap naar contact gezet.

Als je die contacten weet te behouden door ook zelf te reageren op posts en met waardevolle berichten te komen, bijvoorbeeld in de vorm van storytelling, dan kan het zomaar zijn dat zo iemand uiteindelijk een fan wordt. En fans kunnen zorgen voor werk, omdat ook zij een netwerk hebben waar ze jou kunnen voorstellen.

De afgelopen tijd heb ik meegedaan aan een challenge. Ik ben daar eigenlijk helemaal niet zo van, maar op LinkedIn was er een hele leuke dame: Marieke Smit, die dus aangaf wat lessen storytelling te geven.
Ik had van haar al heel wat berichten voorbij zien komen die mij enorm wisten te raken. Zij schrijft zo mooi en puur. Ik werd nieuwsgierig naar hoe ze dat doet en of ik dat zelf ook zou kunnen.
Ik ben ingestapt in de challenge en heb hem ook helemaal afgerond. Het was een ontzettend leuk en leerzaam proces! Er zijn een aantal dingen die ik geleerd heb, die ik graag wil delen.

De ingrediënten voor storytelling:
- Je hebt 1 of 2 hoofdpersonen

- Er is een plaats
- Er is een gebeurtenis
- Er ontstaat een emotie

Als je dit bij elkaar optelt dan heb je een story.
Dat klinkt nog niet eens zo moeilijk, maar als je hiermee begint zijn er toch wel wat dingen waar je tegenaan zou kunnen lopen.

Mijn grootste probleem was het aantal tekens. Ik ben er tijdens de challenge achter gekomen dat ik erg lang van stof ben. Aan 1300 tekens heb ik gewoon niet genoeg, maar LinkedIn heeft er niet meer, dus ik moest dat toch voor elkaar zien te krijgen.

Schrijven is schrappen, dus dat heb ik gedaan. Veel bijvoeglijke naamwoorden vlogen mijn verhalen uit, daar had ik geen plek meer voor. Daardoor zag ik dat mijn verhalen ook korter werden, minder “wollig” en dus beter.
Het schijnt dat mensen, vooral vrouwen, veel meer woorden gebruiken dan dat ze nodig hebben. Ik weet het van mezelf en in een blog als deze, is dat ook prima. Tijdens het maken voor mijn berichten voor social media let ik er nu op en gaat het stukken beter!

Het is een kwestie van doen, uitproberen, verbeteren en doorgaan.

Wil je meer weten over storytelling? Neem gerust contact met me op!

Ben je actief op LinkedIn? Volg Marieke Smit, zij is echt Koningin Storytelling!